Jak oszczędzić na dużych obiektach dzięki systemowi OXYCOM

Supermarkety należą do najbardziej energochłonnych obiektów

Zużycie energii elektrycznej do napędu urządzeń chłodniczych eksploatowanych w supermarketach stanowi ok. 35÷50% ogólnego zużycia energii elektrycznej (wg badań francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią – ADEME).  Średnie zużycie energii elektrycznej w sklepach wielkopowierzchniowych [569 kWh/(m2·a)] jest znacznie większe niż w innych obiektach. Dlaczego? Jest to spowodowane znacznym zapotrzebowaniem na energię elektryczną do:

  • chłodzenia/podgrzewania produktów żywnościowych,
  • intensywnego oświetlenia,
  • wentylacji mechanicznej i klimatyzacji pomieszczeń.

Ponadto obiekty handlowe są z reguły eksploatowane przez długi czas w ciągu doby, jak również przez wiele dni wolnych od pracy.

 

Wykres nr 1 – zużycie energii w supermarkecie.

Źródło – Chłodnictwo i Klimatyzacja nr 10/2013.

 

Redukcja kosztów energii zużywanej w supermarketach staje się niezwykle znacząca

Urządzenia chłodnicze stosowane w supermarketach zużywają znaczne ilości energii. Określenie wydajności chłodniczej dla mebli przeznaczonych do przechowywania określonego asortymentu towaru następuje na podstawie bilansu energii w oparciu o następujące parametry wyjściowe:

  • temperatura pracy mebla chłodniczego,
  • parametry otoczenia, przy których dany mebel chłodniczy będzie pracować.

Czas pracy agregatu lub samego parownika przyłączonego do instalacji zewnętrznej są zależne od temperatur panujących wewnątrz mebla.

Wykres nr 2 – Zależność zapotrzebowania mocy chłodniczej oraz elektrycznej w zależności od temperatury otoczenia.

Źródło – opracowanie własne

Wysoka temperatura powoduje w najlepszym wypadku zwiększony pobór prądu przez agregaty, ze względu na wyższą temperaturę skraplania i wyższe straty ciepła przez same meble, w związku z wyższą temperaturą w sklepie. W najgorszym wypadku może dojść do sytuacji, gdzie temperatura otoczenia nie pozwoli na utrzymanie właściwych parametrów wewnątrz mebli chłodniczych, nawet w przypadku ich ciągłej pracy.

Najlepszym rozwiązaniem jest wyżej wymienionego problemu klimatyzacja sklepu, która pozwoli na odprowadzenie nadmiaru ciepła na zewnątrz.

Wykres nr 3 – Koszty eksploatacyjne supermarketu

Źródło – Opracowanie własne

 

Dlaczego warto wyposażyć sklep w urządzenia OXYCOM?

  • obniżenie kosztów eksploatacyjnych sklepu, nawet do 5%,
  • zmniejszenie temperatury do zalecanej przez producenta mebli chłodniczych co najmniej (do 25 stopni C),
  • wydłużona żywotność urządzeń i instalacji chłodniczych,
  • większe odczucie komfortu w sklepie przez klientów,
  • odpowiednia wilgotność powietrza,
  • optymalna temperatura przechowywania towarów suchych, wyrobów z czekolady, warzyw, owoców, napojów, itp.,
  • system wentylacji hal IntrCooll firm optymalizuje pracę urządzeń chłodniczych z własnymi agregatami wewnętrznymi, co również wpływa bezpośrednio na oszczędność energii elektrycznej oraz trwałość tych urządzeń,
  • oxycom jest innowacyjnym i proekologicznym rozwiązaniem, nie zawierającym gazów cieplarnianych.

Red.